Terug

Blog

Een nieuwe Core Web Vital

Eerder hebben we al eens ruim aandacht besteedt aan de enorme toegevoegde waarde van het op orde hebben van de zogenaamde Core Web Vitals.

Mocht je niet meer precies weten hoe dit ook alweer zat, lees dit dan terug in ons eerdere blog item.

Vanaf maart dit jaar zal een nieuwe Core Web Vital Metric worden toegevoegd aan de al bestaande set. De Interaction to Next Paint, of INP. De interaction to Next Paint is een nieuwe Core Web Vitals metric die de vertraging na interactie weergeeft. Voorheen gebeurde dit enkel op de eerste interactie met de huidige metric, de First Input Delay (FID). Deze was echter enorm makkelijk te halen en bleek geen goede metric meer om interactie met een pagina goed te meten.

  • 99,9% van de websites in het CrUX rapport (RUM vision) behalen de FID op desktop
  • 93,2% slaagt ook op mobiel voor de FID.

Binnen het kader van Interaction to Next Paint worden alleen specifieke soorten interacties in aanmerking genomen, namelijk:
  • Klikken met een muis.
  • Tikken op een touchscreen-apparaat.
  • Een toets indrukken op een fysiek toetsenbord of een schermtoetsenbord.

Met de muis over de pagina heengaan en scrollen worden niet beschouwd als interacties.

Wanneer er geen snelle reactie is van de pagina na interactie kan dit frustrerend werken voor de gebruiker, omdat dit de indruk kan wekken dat de pagina of (re)actie niet werkt. Dit kan vervolgens bijvoorbeeld resulteren in een bounce. Om dit nog wat extra kracht bij te zetten heeft Google de laatste maanden twee Core Web Vitals case studies over de INP gelanceerd.

  1. https://web.dev/case-studies/trendyol-inp?hl=en
  2. https://web.dev/case-studies/redbus-inp?hl=en

Met dit in het achterhoofd, is de INP nu belangrijker dan ooit, maar ook een grote uitdaging. De huidige FID metric was vanaf begin af aan al makkelijk om voor te slagen en deze bepaalt ook of je slaagt voor de Core Web Vitals en dus SEO-voordelen krijgt. Omdat niemand ooit echt om heeft hoeven kijken naar de FID is er ook nooit rekening gehouden met de interactie van een pagina. Dit wordt dus vanaf maart anders. Om te slagen voor de Core Web Vitals moet je wél slagen voor de INP metric en dus ook tijd investeren in het optimaliseren van bijvoorbeeld first en third-party JavaScript.

  • Het is belangrijk om de juiste third parties te kiezen die zo min mogelijk impact hebben op performance.
  • Je zal nóg zorgvuldiger om dienen te gaan met de hoeveelheid JavaScript op een pagina.

Met de juiste tooling (RUMvision) is het mogelijk om inzichten te krijgen in welke buttons op de site gebruikt worden worden en waar de vertraging (te) lang is. Daarnaast is in de tool inzichtelijk te maken welk script op de achtergrond draaide terwijl de button ingedrukt werd. Met deze inzichten kunnen wij als development partij beter dan ooit tevoren aan de slag met de INP.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor de Core Web Vitals, of de uitbreiding hiervan met INP? Neem dan contact op met je accountmanager.


De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.