Terug

Blog

Platformstrategie voor de fashion retail

Wordt het aansluiten bij een (wereldwijd)platform onderdeel van de strategie van fashion retailers? Amazon is de meest gevestigde marktplaats van de Westerse wereld. Amazon.com heeft vanaf 2000 een gemiddelde omzetgroei van 30 procent op jaarbasis gerealiseerd. Met de maandelijkse miljoenen bezoekersaantallen en een doorontwikkelde verkopersomgeving biedt Amazon een platform welke kansen biedt. Door de strategische samenwerking met Channable en de integratie met ERP kunnen platformverkopen logistiek en financieel volledig worden ontsloten en geautomatiseerd worden verwerkt. Lees meer;


Dit blog-artikel betreft geen aanmoediging om direct aan te sluiten bij platformen zoals Bol.com en Amazon. Uitgaan van eigen kracht, samen zoeken naar nieuwe verdienmodellen en doorpakken binnen de organisatorische transformatie en integratie van digitale- en fysieke kanalen staan centraal. Een platformstrategie zoals aansluiting vinden bij een grote digitale tussenpersoon zoals Amazon of Bol.com kunnen daar ook bij horen. Een toekomst met een aantal grote mondiale platformen met een groot marktaandeel waar consumenten, retailers en producenten samenkomen is niet te vermijden. De consument omarmt het omdat ze er  alles vinden, voor een goede prijs en met een extreem goede service.

Met een webshop, datafeed en een partij zoals Channable (welke een online tool heeft om de datafeed met je producten te exporteren naar honderden vergelijkingswebsites, affiliatenetwerken en marktplaatsen) kun je al starten.


Hoe krijg ik mijn producten op Amazon?
1). Importeer een datafeed via Channable;
2). Maak de datafeed-koppeling met Amazon;
3). Maak business rules aan;
4). Bouw je Amazon advertenties;
5). Stuur je producten naar Amazon;
6). Verwerk je orders > geautomatiseerd? Lees verder; 

Platformverkopen automatisch verwerken

Het geautomatiseerd verwerken van Amazon orderstromen helpt om efficiënter te werken. De taakverdeling is hierbij als volgt: Channable pakt de verwerking op van de online bestellingen en Divide maakt de connectie naar de backoffice (ERP). Deze unieke samenwerking zorgt ervoor dat het hele bestelproces van een verkooporder tot de verzending geheel geautomatiseerd verloopt. Een absolute must-have rond de feestdagen waar de omloopsnelheden tot een factor 6 stijgen. Een eventuele annulering of retournering van een (deel)order kan ook worden verwerkt ten behoeve van de financiële en logistieke ERP administratie.

Screenshot CMS Divide | orderverwerking Amazon weborders

Voordelen van een geautomatiseerde platformintegratie

  • Automatische synchronisatie van klanten en orders. 
  • Behoud van bestaande ERP-processen door integratie. 
  • Klantenservice heeft inzicht in orderstatus (ERP is leading, rond ‘eigen’ en externe verkopen via platformen zoals Bol.com, Beslist en Amazon). 
  • Brede ondersteuning van ERP systemen (o.a. Microsoft Navision). 
  • Snelle doorlooptijd en uitbreiding naar alle (internationale) platformen. 
  • Totaalaanbieder, Datafeed > API > ERP integratie. 

Visie op veranderingen

Divide heeft een model ontwikkeld om een retailorganisatie met fysieke winkels stap voor stap te helpen bij de transformatie en integratie van digitale- en fysieke kanalen. Samen met gespecialiseerde partners op gebied van online marketing, big-data en ERP-automatisering werkt Divide voor fashion retailbedrijven met omnichannel ambities. Digitale fashion georiënteerde 'platformen' hebben toekomst en dienen ook geanalyseerd te worden. De grootste bedrijven in de wereld zijn dit soort platformen. En met voorbeelden in andere branches niet onderschatten; hotels (Airbnb), muziek (Spotify), restaurants (Thuisbezorgd.nl) of reisbureaus (Booking.com).

Meer informatie over platform aansluitingen? Neem contact met ons op

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down