Terug

Blog

Nieuw record in Belgische e-commerce

In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor Q1 en Q2 2018 blijkt dat steeds meer Belgen hun weg naar de webwinkels weten te vinden. Het onderzoek is te vergelijken met de markt monitor van de Nederlandse Thuiswinkel.org en wordt in opdracht van BeCommerce en met de steun van PostNL, Google en Worldline uitgevoerd door GfK.

In het eerste semester van 2018 is online reeds 5,29 miljard euro uitgegeven, goed voor een stijging van 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast is in verhouding met het eerste semester van 2017 ook het aantal online aankopen met 5 procent toegenomen. “Concreet gaat het in de eerste helft van dit jaar al om zo’n 44,2 miljoen aankopen. Steeds meer Belgen doen hun aankopen tegenwoordig online én daarbovenop merken we ook elk kwartaal een toename in het aantal aankopen. België begint eindelijk de voordelen van e-commerce in te zien.”, vertelt Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce.

Smartphone blijft aan populariteit winnen
De Belg kiest bij het online winkelen steeds vaker voor de smartphone. Zo maakte in het tweede kwartaal van 2018 maar liefst 24 procent van alle online kopers voor minstens één online aankoop gebruik van hun smartphone versus 22 procent vorig jaar. Dit versterkt de derde positie die de smartphone momenteel bekleedt en doet de tweede plaats die voorlopig nog toebehoort aan de desktop met 32 procent stilaan in het gedrang komen. Op de eerste plaats staat met 55 procent nog steeds de laptop.

Kansen .be domein

Welke kansen biedt het buitenland?
De Belgische markt is interessant door de geografische ligging en de Nederlandse taal, waar de Vlamingen 50% meer online besteden dan in Wallonië. Divide heeft veel ervaringen opgebouwd, zowel technisch als commercieel, om invulling te kunnen geven aan een uitbreiding naar onder andere België, Duitsland en de rest van Europa / wereld. Vraag een vrijblijvende afspraak aan met een eerste analyse om inzicht te krijgen in de kansen welke het buitenland kan bieden.

Bron: BeCommerce Market Monitor

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down