Terug

Blog

Elasticsearch – Relevante zoekresultaten, hogere conversie

Je eigen zoekmachine in jouw webshop

We maken allemaal regelmatig, zo niet dagelijks, gebruik van een zoekfunctie (Google). Ontzettend handig als we ergens naar op zoek zijn. Met kleding, schoenen of sportartikelen is dit eigenlijk niet anders. Consumenten weten vaak waar ze naar op zoek zijn en weten dit feilloos te omschrijven. Met Elasticsearch bied je de webshopbezoeker de mogelijkheid om artikelen via een super snelle zoekfunctie op te zoeken. We hebben er alle productoverzichten op gebaseerd! Hierdoor vinden consumenten nog veel sneller de artikelen waar ze naar op zoek zijn, wat leidt tot meer conversies en een prettige webshopervaring voor de klant. Maar Elasticsearch biedt meer... 

Wat is Elasticsearch

Elasticsearch is een software-oplossing die zeer snel een indexatie van de webshop analyseert en doorzoekt. Bij de invoer van zoektermen of het gebruik van filters in het productoverzicht gaat de software in de index op zoek en vertelt aan de webshop wat de meest relevante resultaten zijn. De software zoekt niet alleen op een slimme manier, het groeit ook automatisch mee met de grootte van de database. Dit betekent dat wanneer je nieuwe artikelen, productgroepen of teksten toevoegt, Elasticsearch zich hier automatisch op aanpast.

De voordelen van Elasticsearch op een rijtje:

  • Performance based, externe hosting van de zoekfunctionaliteit (cloud gebaseerde oplossing)
  • Zoekresultaten op basis van relevantie
  • Bieden van zoeksuggesties en herkenning van typfouten (fuzzy search)
  • Schaalbaarheid van de database
  • Altijd up-to-date
  • Zoekwoorden (content) koppelen aan een landingspagina (url)

Slim zoeken

In plaats van te filteren, combineert Elasticsearch de zoektermen die worden ingevoerd. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een “groene jurk met stippen”, dan gaat Elasticsearch op zoek naar deze combinatie. In plaats van dat je alle jurken en items met de kleur groen te zien krijgt, worden de meest relevante resultaten als eerste getoond. In dit geval zijn dat dus alle jurken in de kleur groen, voorzien van stippen. De groene jurken zonder stippen zijn minder relevant en komen daarom pas later in de zoekresultaten terecht.

Naast het tonen van relevante resultaten, biedt Elasticsearch ook ‘zoeksuggesties’ aan. Bij de invoer van een zoekterm wordt er automatisch een lijst met relevante suggesties opgesomd. Elasticsearch houdt ook rekening met spelfouten. Maak je een typfout, bijvoorbeeld “groebe jurl” dan gaat Elasticsearch ervan uit dat je groene jurk bedoelt en krijg je alsnog de resultaten te zien die groene jurken bevatten. 

Eigen invloed

Soms zijn er pagina’s die niet in de relevante zoekresultaten terechtkomen of niet letterlijk de term bevatten waar bezoekers op zoeken. In dit geval kun je via Divide.NOW een snelkoppeling aanmaken. Bijvoorbeeld “Openingstijden” met een verwijzing naar bijvoorbeeld het overzicht van winkels. Zo kun je een bepaalde invloed uitoefenen en bepaalde pagina’s relevant maken.

Conversieverbetering door middel van Elasticsearch

Door de snelheid en suggesties krijgt de webshopgebruiker de artikelen te zien waar die echt naar op zoek is. Resultaten zijn te meten en inzichtelijk te maken, voor en na implementatie via Google Analytics;

Wil je meer informatie over de werking en conversie optimalisatie benchmark na implementatie van Elasticsearch? Neem dan contact met ons op. 

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.