“We zijn bij Divide gekomen met de vraag voor een webshop”, vertelt Weide. “We kwamen bij hen terecht vanwege de reputatie die Divide heeft in het faciliteren van een omni-channel wisselwerking tussen de fysieke winkels en de webshop. Daarbij hebben ze aansprekende samenwerkingen met interessante e-commerce partijen, waaronder Spotler Activate Search. We hebben zeer regelmatig contact. Bij trends en ontwikkelingen gaan we in gesprek om te kijken of het voor Sportpaleis.nl interessant is.”
Divide merkt een toenemende vraag naar geavanceerde on-site zoekfunctionaliteit. “We bieden vanuit ons platform basisfunctionaliteit. Klantfeedback heeft ons echter ertoe gebracht een partner te zoeken die meer mogelijkheden biedt”, zegt Sherwin Shahbazi, account- en partnermanager bij Divide. “Vanuit een zoektocht zijn kwam Spotler Activate Search naar voren. Wij zijn erg gecharmeerd van de eenvoudige integratie en dat klanten al na enkele weken concrete verbeteringen in cijfers zien.”
Voetbal als grootste driver van omzet
“Als je kijkt naar onze verdeling qua omzet, dan is een groot aandeel afkomstig vanuit voetbalsport”, zegt Weide. “We kleden en sponsoren in Almere meerdere voetbalverenigingen en maken het verschil ten opzichte van concurrenten met onze concurrenten op gebied van voorraad en een hoog niveau service. Wat je op onze website treft, hebben we fysiek op voorraad en kunnen we direct uitleveren. Vooral de laatste twee jaar merken wij een flinke uptick in het aantal views. De focus dit jaar ligt op werken aan een grotere landelijke naamsbekendheid, wat moet leiden tot nog meer traffic.” Momenteel worden via de website maandelijks 40.000 bezoekers bij Sportpaleis verwelkomd.
Binnen een dag volledig operationeel
Vanuit een voorstel van Divide is Sportpaleis halverwege 2023 met de software van Spotler Activate Search aan de slag gegaan, met als doel het aantal conversies vergroten. “We hebben twee uur training gehad en zijn nog geen halve dag bezig geweest met het instellen van Search”, herinnert Weide zich. “In beheer is Spotler Activate Search zeer prettig. Na één keer uitleggen kan iedereen ermee werken. Nu er ook een custom template is geïmplementeerd, zijn de zoekresultaten nog overzichtelijker geworden en bieden we klanten meer filtermogelijkheden.”
Zoekresultaten in overeenstemming met de zoekintentie
Over voorbeelden van resultaten die de e-shop dankzij Spotler Activate Search behaalt, hoeft de Webshop Manager van Sportpaleis niet lang na te denken. “Nike Tech producten vormen een populaire productcategorie. Voorheen kwamen bij een zoekopdracht naar ‘Nike Tech’ alle Nike-producten naar voren. Nadat we Search zijn gaan gebruiken, zie je dat we de juiste resultaten naar voren hunnen halen. Hierdoor verkopen we veel meer Nike Tech producten.”
Een ander voorbeeld zijn voetbalsokken. “Ajax-sokken noemden we altijd kousen, overeenkomstig met de officiële productnaam.” Maar wie op ‘Ajax-sokken’ zocht, kreeg de producten niet te zien. “Doordat we in Search synoniemen hebben ingesteld, krijgen bezoekers nu wel te zien waarin ze interesse hebben”, geeft Weide aan.
Aanknopingspunten voor nieuwe items in de shop
Vanuit Search krijgt Sportpaleis inzicht in trends die eerder onder de radar bleven. “We merkten dankzij het succes van Almere City in de Eredivisie een sterkte toename in shirts van de voetbalclub. Helaas verkochten we deze tenues niet, maar het was wel aanleiding voor ons om deze grote vraag bij de club aan te kaarten om inkoop te faciliteren. Zonder Spotler Activate Search hadden we die kennis niet.”
Langere bezoekduur en meer site-interactie
Sinds de implementatie van Spotler Activate Search is de gemiddelde tijd die de bezoeker op de website besteed flink omhooggegaan. “We hadden eerder altijd het idee dat we de site-ervaring van gebruikers het beste konden verbeteren met de navigatie. Met Search weten we dat dit niet zo is. Veel bezoekers gaan direct naar de zoekfunctie en starten daar hun klantreis. Dankzij ons grote aanbod komen klanten via Search met meer producten in aanraking. Ze gaan via de zoekfunctie grasduinen. Als klanten langer op je website zijn, bekijken ze ook meer artikelen.”