Terug

Blog

De rol van mobiel in fashion retail

Mobiele devices spelen een belangrijke rol in het koopgedrag van consumenten. De smartphone speelt zelfs een doorslaggevende rol op momenten om iets in het koopproces te doen, te weten te komen, te bekijken of om te kopen. Rond deze momenten liggen kansen en mogelijkheden waar fashion retailers met fysieke winkels direct op in kunnen spelen.


Oriëntatiefase | inzicht in beschikbaarheid

Volgens onderzoek van ABN Amro geeft slechts 3% van de consumenten aan zich te oriënteren in een fysieke winkel om vervolgens ergens anders online te kopen. Maar liefst 28% van de consumenten oriënteert eerst online om vervolgens in een fysieke winkel tot aankoop over te gaan. Hetzelfde percentage raadpleegt de smartphone ook in de fysieke winkel. Tools om de toenemende behoefte van consumenten voor directe en transparante toegang tot informatie te bieden worden gewaardeerd. Een goed voorbeeld hiervan is de beschikbare winkelvoorraad te tonen per (voorraad)filiaal: 

Mocht het artikel(en) niet in het gewenste voorkeursfiliaal aanwezig zijn biedt inzicht in de levertijd ook waardevolle informatie. Door met tablet assisted sales in de fysieke winkels te werken kunnen niet voorraadhoudende artikelen worden besteld en vervolgens worden afgerekend aan de kassa.

Eenmaal klaar om te kopen, wil de consument eenvoud, gemak en keuzes in betaal- en bezorgmogelijkehden. Startup Fadello maakt het mogelijk om Same Day Delivery toe te passen:  ‘tot 23.59 uur besteld is morgen in huis’. Alle bestellingen worden vervolgens tussen 18.00-22.30 (ma t/m za) bij de consument door Fadello aangeboden. Ook hier dient de fashion retailer qua haalbaarheid en betaalbaarheid niet terug te deinen voor de grote pure-players. 

Online en offline het zelfde aanbod, service en voorwaarden 
Consumenten willen graag via elk kanaal dezelfde winkelervaring hebben in uitstraling, voorwaarden en prijzen. Waardecheques zowel online als offline besteden en punten sparen (loyalty) worden gewaardeerd. 

Een stap verder gaat personal pricing. Personal pricing biedt de mogelijkheid om klanten of klantgroepen een speciale prijs te bieden, fysieke en online na inloggen. Prijsgroepen zijn bijvoorbeeld te definiëren op basis van artikelgroep/merk en wel/geen sale artikelen. Voorbeelden om meerwaarde met personal pricing toe te passen: 

* Verengingen die worden gesponsord;
* Klanten app gebruikers;
* VIP klanten met een bepaalde status;
* Medewerkers van een bedrijf;
* Familie (van medewerkers) en (branche vreemde) collega ondernemers;
* ‘Ambassadeurs’ van de winkel(organisatie). 

De juiste boodschap op het juiste moment per e-mail 
Consumenten hebben door het gebruik van smartphones continu toegang tot hun inbox. E-mail kan binnen de fashion retail nog beter worden ingezet en zal een nog belangrijkere plaats innemen in de marketingmix. De techniek maakt het mogelijk om de klantcommunicatie per e-mail gesegmenteerd op basis van profielen (geautomatiseerd) in te richten. E-mailmarketing biedt de kortste route naar de juiste boodschap op het juiste moment. Daarom helpen wij retailers bij de inrichting en koppeling van de big data omgeving en via een bewezen aanpak e-mailmarketing in te zetten om klantcontactmomenten te optimaliseren.

Micromomenten
Google verdeelt het koopproces van consumenten in ‘micromomenten’. Momenten waarop zij nog niet precies weten wat ze willen kopen, nog twijfelen voor ze een beslissing nemen. Op al deze momenten liggen kansen waar een retailer via mobiele devices op kan inspelen. Presentatie van de boodschap via smartphones dient geoptimaliseerd te blijven. De mobiele roadmap van Divide kent 3 pijlers; user experience (UX), features en performance. Wetende dat de smartphone tevoorschijn komt en een doorslaggevende invloed heeft, zowel in als buiten de fysieke winkel. 

Omnichannel architectuur
Wat doe je als een consument zich online oriënteert en het product vervolgens in de winkel aanschaft? Dan wil je niet dat jouw klant daarna nog steeds re-marketing advertenties ziet van een artikel dat hij reeds heeft aangeschaft.  Dat is een van de pijlers voor omnichannel en een van de onderwerpen bij de volgende webshop manager meeting!

Ook aansluiting vinden bij de rol van smartphones in de retail? Neem contact met ons op.
De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.