Terug

Blog

Hoe Mark Kooiman met zijn relaxte houding e-commerce écht laat draaien

"Ik ben niet moeilijk, ik vind het al snel oké". Een nuchtere techneut met een scherp oog voor wat wél belangrijk is – bij klanten én op kantoor. Maak kennis met Mark, technisch consultant bij Divide én het levend bewijs dat meebewegen soms juist je grootste kracht is.

De naam Kooiman komt opvallend vaak voorbij bij Divide. Hoe zit dat precies?
Mark lacht. “We zijn met z’n vieren. Het begon met mijn broer Richard, daarna haalde hij onze vader Rob erbij voor systeembeheer. Later kwam mijn zus Suzanne binnen via de lunch en zij werkt inmiddels bij DevOps. En ik ben zelf via Rich én Suus binnengekomen. Eerst bij support, en nu technisch consultant. Divide is een beetje ons familiebedrijf-buiten-de-familie.”
 
Had je altijd al iets met techniek of e-commerce?
“Een beetje. Ik heb international business management gestudeerd, dus niet direct iets technisch. Maar ik heb altijd al interesse gehad in processen en logistiek – hoe iets slim kan werken. Dat zit denk ik in de familie, aan tafel ging het daar ook vaak over. Niet per se over de cijfers, maar hoe je iets soepel laat lopen. Dat fascineert me.”
 
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Ik hou ervan als iets gewoon werkt. Bijvoorbeeld als we iets hebben gebouwd dat op de winkelvloer echt verschil maakt – zoals een scanner of app die een medewerker helpt efficiënter te werken. Dan zie je direct de impact. Die dankbaarheid krijg je ook terug van klanten. Dat vind ik het mooist.”
 
Wat maakt jouw werkdag geslaagd?
“Als ik gedaan krijg wat ik van plan was, ondanks alle tussendoor-dingetjes. Mijn dagen zijn vaak versnipperd, dus als ik dan toch m’n planning haal én iemand anders heb kunnen helpen – dan ben ik blij. Ik ben niet moeilijk. Ik vind het al snel oké, haha.”
 
Wat verraste je het meest sinds je bij Divide werkt?
“Hoe complex het eigenlijk is. Van buitenaf dacht ik: ja, een webshop. Maar er zit zoveel achter – koppelingen met ERP-systemen, financiële en logistieke processen, applicaties op de winkelvloer. Het is zó veel breder dan ik dacht. En gelukkig ook veel leuker.”
 
Wat doet Divide nou eigenlijk?
“In simpele woorden: we bouwen webshops en applicaties voor retailers. Denk aan een scan-app voor in de winkel, of de webshop zelf. Alles wat winkelpersoneel helpt om hun werk makkelijker en beter te doen.”
 
En hoe ziet zo’n samenwerking met een retailer eruit?
“Dat is heel breed. Grote retailers hebben vaak duidelijke wensen, kleine retailers moeten we meer begeleiden. Soms hebben ze maar één iemand die alles doet aan de webshop – dan help ik echt met het uitstippelen van de route: waar ligt je focus, wat levert het meeste op?”
 
Wat maakt een webshop goed, volgens jou?
“Voor mij draait het om betrouwbaarheid. Kloppende informatie, juiste maten, duidelijke productdetails. Ik ben zelf niet gevoelig voor advertenties of nieuwsbrieven – die delete ik direct. Ik koop iets als ik het nodig heb. En dan moet het gewoon kloppen.”
 
Wat is een veelgemaakte fout die je ziet bij retailers?
“Focus op de verkeerde dingen. We kunnen ons allemaal druk maken over een banner die een pixel verschoven staat, maar als je checkout niet werkt, heb je een veel groter probleem. Prioriteiten stellen dus.”
 
Waar ben je trots op?
“Het project ‘Ship from Store’. Daarmee zorgen we dat bestellingen sneller en slimmer verwerkt worden vanuit winkels en lossen daarmee bijvoorbeeld het handmatig aanmaken van verzendlabels op. We hebben dit al bij Twin Sport uitgerold en zijn met meerdere klanten de mogelijkheden aan het onderzoeken. Je verandert letterlijk hoe mensen in de winkel werken. Dat is heel gaaf.”
 
Waarom moeten (Winstore-)retailers bij Divide zijn?
“Omdat wij een stabiele, goed doordachte koppeling bieden. En omdat we verder denken dan alleen de webshop. We helpen ook met processen op de winkelvloer of in het magazijn. Zeker voor kleinere retailers is daar veel winst te behalen.”
 
Tot slot – waarom moeten retailers met jou praten als ze willen groeien?
“Omdat ik met je meedenk, ook als je niet technisch bent. Jij hoeft alleen maar te vertellen wat je wilt – ik zorg samen met m’n collega’s dat het gebeurt. We hebben zoveel kennis in huis, en die deel ik graag.”

Even over Mark zelf:

  • Leeftijd: 32
  • Woont: In de Binckhorst, Den Haag
  • Geboren & getogen: Waddinxveen
  • Eerder gewoond in: Gouda, Bangkok
  • Altijd op kantoor: “Je vindt me altijd daar." Supergezellig dus als je bij Divide komt werken.”
  • Lunchfavoriet: “Altijd een eitje". En een tosti. "Maar ik ben ook blij met een crackertje.”
  • Persoonlijkheid: Nuchter, meegaand, loyaal. “Ik vind het snel oké.”
  • Vrije tijd: Met familie, vrienden, of bij Kompaan een biertje drinken
  • Biersmaak: Iets zoet, liefst blond. “Geen bittere donkere bieren voor mij.”
  • Waarom Den Haag? “Ik wilde gewoon iets nieuws. De stad in. "Dichtbij gezelligheid.”

Wil je meer weten over hoe Divide jou als retailer kan helpen groeien? Dan is Mark precies degene die je moet spreken. Hij zegt zelf: ‘Laat maar weten wat je wilt, ik zoek het wel uit.’
En geloof ons: dat meent hij.


De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.