Terug

Blog

Smooth Operator op de codevloer

Interview met Steve Busselaar – Senior Front-end Developer bij Divide. Wie bij Divide wel eens in de buurt van de front-end developers is geweest, weet dat je daar geen muisstille programmeer sfeer hoeft te verwachten. Zeker niet als Steve Busselaar er is.

Met zijn technische kennis, creatieve blik én droge humor weet hij al jarenlang ideeën om te toveren tot slimme, werkende oplossingen voor fashion retailers. En dat al elf jaar. Tijd om met Steve in gesprek te gaan over pilots, bouwplaatsen, iPads die het opgeven en – uiteraard – waarom Smooth Operator dé soundtrack is van een dag bij Divide.

Steve, jij bent senior front-end developer bij Divide. Wat doe je dan zoal op een werkdag?
Haha, ja goeie vraag. In het kort? We bedenken ideeën, vaak samen met de klant, toetsen die ideeën, zetten pilots op, bouwen functionaliteiten en zorgen voor nazorg. Ik zit vaak aan het begin van iets nieuws: van hersenspinsel tot pilot, tot een feature die live gaat in de Retail Suite. En dan kijken we wat er nog gefinetuned moet worden.
Dat hele traject vind ik juist zo leuk – van “we zouden eigenlijk…” tot een goed werkend onderdeel waar een retailer écht wat aan heeft.

Je noemt dingen als ‘pilots’ en ‘nazorg’. Hoe werkt dat in de praktijk voor retailers?
Het begint bij een behoefte, van ons of van de klant. Dan ontwikkelen we iets wat ook breder inzetbaar moet zijn voor andere retailers. Dus geen eenmalig kunstje. Daarvoor betrekken we vaak meteen een retailer: dat wordt dan een pilotklant. Zo kunnen we meteen testen en bijsturen. Trial and error dus – maar dan wél met structuur.

Je werkt aan de 'voorkant', maar ook een beetje aan de achterkant?
Ja, klopt. Front-end is niet meer puur “plaatjes en knoppen maken”. Wij halen ook data op, slaan dingen op en maken die beschikbaar. Bijvoorbeeld via de Retail API, die koppelt de ruwe data uit de back-end (OiS) aan de applicaties uit de Retail Suite. Daarmee kunnen we supersnel en efficiënt bouwen. Dat noemen we dan weer full stack development.

Wat maakt jouw werk interessant?
De afwisseling. Het is eigenlijk net een verbouwing van een huis: je weet ongeveer wat je gaat doen, maar tijdens het slopen denk je ineens “Oh, zat dát hier nog achter?” Maar dat vind ik juist leuk – dat het nooit precies loopt zoals je vooraf denkt. En het creatieve aspect: ik ben ooit begonnen in grafisch vormgeven. Dat is nog steeds m’n basis voor mijn creativiteit.

Waar kreeg of krijg je echt energie van?
De verdere ontwikkeling van onze webshop versies bijvoorbeeld. En later de Retail Suite. In applicaties, zoals voor winkelvloer of administratie, kunnen we echt snel schakelen. Geen tickets die van afdeling naar afdeling gaan, maar gewoon: idee → bouwen → live. Dat geeft energie, en het is ook fijn voor de retailer. We hebben meer regie.
 
En als iets niet werkt?
Haha, ja dat gebeurt ook. Zo zijn we gestart met een app die álle data in één keer inlaadde – ideaal voor kleine klanten. Tot we een grote klant kregen. Toen duurde dat laden niet “even”, maar minutenlang. De iPad liep vast. Daar móesten we iets op bedenken. Uiteindelijk is daar de Retail API uit ontstaan. Die haalt alleen op wat je nodig hebt. Veel sneller, veel stabieler. En vooral: werkbaar op de winkelvloer en helemaal in te stellen op de wensen van de klant.

Wat is voor jou dé definitie van goede user experience in e-commerce?
Snel, duidelijk, responsive. Je moet direct kunnen vinden wat je zoekt. Zeker als je gericht iets wilt kopen – dan wil je niet eindeloos scrollen. Als ik iets zoek voor m’n dochter, wil ik gewoon klikken, vinden, afrekenen. En ja, soms blijf ik alsnog hangen op een webshop door slimme marketing. Ik ben ook maar een mens. 😄

Wat zouden fashion retailers écht moeten doen anno nu?

Personalisatie. Dat is zó belangrijk. Je hebt klantdata, gebruik het! Net als in de winkel, waar een verkoopmedewerker weet wat je leuk vindt. Die ervaring moet je ook online creëren. Suggesties, overzichten, aanbevelingen – afgestemd op jouw klant. Dáár zit conversie.

Ligt daar ook een rol voor Divide?
Absoluut. We kunnen veel doen met tritonX*, vooral in webshops en de Retail Suite. In onze Shopper Insights-app gebeurt dat al deels. De verkoper ziet direct het aankoopverleden van een klant. AI-gestuurde aanbevelingen en automatische tips; dat is een volgende stap waar we kansen zien. *(red: Divide werkt nauw samen met tritonX m.b.t. Loyalty en RFM)

Waar wil jij je de komende tijd op richten?
Stabiliteit. Klinkt saai misschien, maar een product moet áltijd werken. Retailers verwachten dat. Je iPhone werkt, je TV werkt, je kassa en webshop moet het ook gewoon doen. Wij werken met veel systemen, API's, databronnen. Dan wil je geen vertraging of fouten. Dat is waar ik me voor inzet.

Wat maakt Divide voor jou bijzonder?
Vrijheid. Vertrouwen. Samenwerken. Ik werk hier al 11 jaar – dat doe je niet als je het niet naar je zin hebt. Het team is op elkaar ingespeeld, iedereen helpt elkaar. Geen eilandjes. De sfeer is informeel, we lachen veel. En dat moet ook, want in de tech loop je vaak tegen dingen aan. Humor helpt dan om in die flow te blijven.

Tot slot: als jouw werkdag een soundtrack had?
Dan is dat zonder twijfel "Smooth Operator" van Sade.
Soms loopt alles soepel, soms loopt het even stroef. Maar uiteindelijk… komt het goed. Dat is wel een beetje ons motto. 🎵

👉 Beluister hier Smooth Operator
(Code schrijven met stijl, noemen we dat.)
 
Wil je meer weten over de Retail Suite, API’s of hoe Divide jouw fashion retail business future-proof maakt?
Laat je inspireren door Steve en zijn team. Want bij Divide bouwen we niet alleen applicaties, maar vooral slimme oplossingen voor de uitdagingen van vandaag – en morgen.


De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.