Terug
Blog Van klant tot collega: waarom Stefan (38) zijn plek vond bij Divide 15 juli 2025 Na twaalf jaar e-commerce aan klantzijde stapt Stefan Terwijn over naar 'de andere kant' als projectmanager bij Divide. Was dat zijn plan? Niet echt. Past het perfect? Absoluut.
Stefan, welkom bij Divide! Hoe is het om nu aan de ‘andere kant van de tafel’ te zitten?
“Raar, eerlijk gezegd. Maar ook heel logisch. Ik werkte jarenlang bij Kixx, in verschillende marketingrollen. Daarnaast was ik vanuit Kixx het technisch aanspreekpunt richting Divide. Toen ik op zoek was naar iets nieuws en Divide me benaderde, voelde dat gek genoeg direct vertrouwd. Ik kende de mensen, ik kende de tools. En ik wist vooral: hier kan ik het verschil maken, juist omdat ik zélf de klant ben geweest.”
Was werken bij een bureau altijd al je ambitie? “Niet per se. Sterker nog, ik keek ook naar hele andere richtingen zoals e-commerce docent, bijvoorbeeld. Na jarenlang de commerciële kant te hebben bekleed, met constant nieuwe groeitargets en steeds weer de volgende actie, was ik daar wel een beetje op uitgekeken. Ik wilde iets anders. Iets waarbij ik mensen of bedrijven écht kon helpen. Adviseren. Meebouwen. En dat kon bij Divide.”
Wat sprak je het meest aan in Divide als werkgever? “De mensen. Het is een relatief klein team waarin je niet alleen maar een radartje bent. Je mag meedenken, je bent zichtbaar, en je doet ertoe. Dat vond ik belangrijk. En heel eerlijk: ik voelde me vanaf dag één welkom. Geen grote onboarding-show, gewoon mensen die blij zijn dat je er bent.” Je woont niet bepaald naast het kantoor in Zoetermeer, hè? “Nee, haha. Ik woon in Anna Paulowna, in het noorden. Als je naar Texel rijdt, kom je er langs. Ik werk één dag per week op kantoor – de rest lekker remote. Die balans werkt top. En ik ben sowieso niet iemand die schreeuwt om structuur of drukte. Geef mij maar ruimte.”
Wat neem je mee uit je tijd bij Kixx? Niet alleen inhoudelijke kennis over marketingcampagnes, CRO, loyalty en tools als Tweakwise of tritonX, maar ook het perspectief van de klant. Hoe belangrijk het is dat er duidelijke communicatie is. Dat verwachtingen helder zijn. Dat iemand meedenkt en het overzicht bewaakt. Dat neem ik mee. En dat wil ik bij Divide juist goed doen.
Wat kunnen klanten van jou verwachten als projectmanager? “Ik ben open, transparant, en houd van heldere communicatie. Ik wil dat klanten weten waar ze aan toe zijn. En ik wil dat als mijn naam aan een project hangt, het gewoon goed is. Niet alleen technisch, maar ook qua samenwerking.” Was projectmanagement altijd jouw plan? “Nee. Maar ik geloof dat het een skill is die ik kan leren. Mijn ervaring als e-commerce manager helpt me enorm; Ik weet hoe belangrijk het is om te luisteren, context te begrijpen en oplossingen aan te dragen. Ik ben niet de projectmanager die alleen vinkjes zet. Ik denk echt mee.” Wat zie jij als de grootste uitdaging in e-commerce? “Winstgevendheid. Zeker in fashion. Smalle marges, hoge retourkosten, seizoensdruk. En klanten zijn gewend aan korting. Dus dan moet je creatief zijn met je aanbod, je marketing, je processen. AI gaat daar zeker bij helpen. Denk aan contentcreatie, maatadvies, of zelfs conversieoptimalisatie.” Wat maakt Divide daarin sterk? “Divide is sterk in de koppelingen, in de onderliggende systemen, en in het hybride denken: webshop, retailvloer, loyalty; het loopt in elkaar over. Combineer dat met tools als tritonX of Tweakwise en je kunt als middelgrote retailer serieuze stappen zetten, zónder een compleet e-commerce team in huis te hebben.”
Je bent ook nog bezig met je eigen projecten, toch? “Ja, ik werk vier dagen bij Divide. Eén dag besteed ik aan mijn eigen affiliate websites, zoals
voormijnhond.com , waar ik adviezen en reviews deel over hondenproducten. Ik werk samen met merken zoals Butternut Box. Helaas heb ik zelf geen hond meer, maar ik vind het nog altijd leuk om erover te schrijven.”
Over honden gesproken... je collega Trudy is ook hondengek. Match made in kantoorhemel? "Zeker. We hebben allebei een website over honden, Trudy zelfs met een eigen webshop. De klik was er meteen. We zeiden al snel: we moeten iets samen doen. En dat honden gewoon mee naar kantoor mogen, is voor mij echt een plus.”
Wat vind je het leukste aan e-commerce? “De pieken! Die topdagen, lanceringen, campagnes. Het effect van je werk zíen. En het psychologische spel van A/B-testen en optimalisatie. Dat vond ik het leukst bij Kixx: bedenken, bouwen, uitvoeren en dan zien wat werkt.” Waar krijg jij energie van?
"Waarde leveren. Iets neerzetten waar je trots op bent. Maar ook: tijd voor jezelf. Ik heb ervaren hoe belangrijk het is dat werk en privé in balans zijn. Het moet kloppen, maar het hoeft niet altijd door te denderen.”
Wat weten weinig mensen van jou, maar mogen ze best weten? “Ik bouw graag Lego. Harry Potter vooral. Heerlijk rustgevend. En ik ben ook creatief. Ik ben ooit begonnen in multimedia en design, waar ik een interactief kinderboek voor iPads heb geschreven en geïllustreerd. Campagnes, content en concepten bedenken vind ik nog steeds leuk om te doen.”
En als je geen e-commerce had gedaan? “Dan was ik misschien wel hondentrimmer geworden. Geen grap. Maar ja, ik ben kostwinner en dat voelde toen te onzeker. Misschien komt het nog.”
Laatste vraag: hoe zou jij jezelf omschrijven als collega? “Relaxed. Vriendelijk. Altijd in voor een grapje. En ik sta voor kwaliteit. Dat wat ik oplever, moet gewoon goed zijn. Niet perfect, wel professioneel.”
________________________________________ Tot slot... even over Stefan zelf:
●Leeftijd: 38
●Woont: In Anna Paulowna, Noord-Holland
●Werkdagen: 1 dag op kantoor bij Divide, 3 dagen remote en 1 voor eigen projecten
●Favoriete bezigheid: Lego bouwen (serieus!), online projecten starten, affiliate artikelen schrijven
●Eerdere werkgevers: Kixx, HomeStock
●Persoonlijke missie: “Klanten écht helpen. Geen bullshit. Gewoon goed werk afleveren.”
●Wil ooit nog: Hondentrimmer worden. Echt waar.
●Favoriete LEGO-thema: Harry Potter
●Geheime kracht: Hij kan zich als geen ander verplaatsen in de klant – omdat hij er zelf één was.