Hoe Natascha’s liefde voor windsurfen én front-end development samenvloeien in het nieuwe flexibele CMS.
Hoi Natascha! Jij bent front-end developer bij Divide en nauw betrokken bij het flexibele CMS. Wat is precies jouw rol in dat project? Ik was er eigenlijk vanaf het begin al bij. Toen de wens op tafel kwam om content flexibeler te kunnen beheren, zijn we met z’n drieën – Simon, Steve en ik – gaan schetsen hoe zo’n CMS eruit moest zien. Op papier ontstond een plan, wat ik vervolgens heb uitgewerkt tot een design. Daarna zijn we aan de slag gegaan met de bouw. Simon deed de Retail API-kant, ik ben aan de slag gegaan met de front-end. In eerste instantie zou ik alleen wat components voorbereiden, maar uiteindelijk heb ik de hele gebruikersinterface gebouwd. Dus het CMS-scherm zoals je dat ziet als je ermee werkt? Dat is grotendeels door mij gebouwd.
Wat maakt dit CMS dan zó interessant voor retailers? Wat is voor retailers nou echt het grote verschil met hoe het voorheen ging? Vooral de drag & drop-functionaliteit en de preview zijn enorme pluspunten. Voorheen moest je via een vrij omslachtig systeem tekstblokken en banners aanmaken in verschillende schermen en die dan weer koppelen aan een pagina. En daarna wachten op caching, hopen dat het goed staat. Dat is nu verleden tijd. In het nieuwe CMS klik je direct op “preview” en zie je meteen hoe het eruit ziet, zonder eerst te publiceren.
Dus geen developer-skills nodig? Nee hoor! Iedereen kan ermee werken. Je sleept secties naar je pagina en vult ze zelf met elementen. Wil je een sectie hoger of lager? Sleep of gebruik pijltjes. Het is intuïtief en snel.
Flexibel, maar niet té flexibel. Zijn er ook grenzen aan de flexibiliteit? Jazeker. We hebben bewust niet alles opengesteld, zoals het aanpassen van button kleuren of lettertypes. Zo voorkomen we dat een webshop visueel alle kanten op vliegt. Maar er komt wel steeds meer bij, hoor – zoals meerdere button types en achtergrondkleuren. En voor klanten met technische kennis overwegen we ook custom CSS toe te voegen.
En hoe gaat het verder? Wat zit er aan te komen? We zijn al met “fase 2” bezig. Intern hebben we workshops gegeven aan collega’s – ik vond het supertof om te zien hoe iedereen z’n eigen templates bouwde aan de lunchtafel. En er kwamen goede suggesties uit! Daarnaast zijn er klanten zoals Ot & Sien, Van Uffelen en Epplejeck waar we demo’s aan gegeven hebben. Feedback nemen we mee in de volgende stappen, bijvoorbeeld het toevoegen van versiebeheer, mappenstructuren in de mediabibliotheek, tags kunnen toevoegen aan templates en het kunnen dupliceren van secties en elementen. Vooral voor grote klanten met veel content is dat een must.
Wat moeten retailers wél – of juist niét – verwachten? Als een retailer nu denkt: dit wil ik ook! Wat moeten ze weten? Dat het je écht veel tijd gaat besparen. Maar ook: het CMS biedt de tools, de inhoud bepaal je zelf. Slechte content blijft slechte content, ook in een mooi CMS. Wat wel belangrijk is: we bouwen dit met moderne techniek, dus doorontwikkeling gaat sneller en soepeler.
En waarom zouden ze er vooral niet aan moeten beginnen? Geen idee eigenlijk! Vergeleken met de functionaliteiten in het huidige NOW zou ik zeggen: ga zo snel mogelijk over.
Een CMS is geen toverstaf – en dat is oké. Wat is volgens jou het grootste misverstand dat klanten over een CMS hebben? Dat het álles moet kunnen. En dat elke wijziging geen gevolgen heeft. Sommige klanten willen alles kunnen aanpassen, maar dan verlies je juist het overzicht. Dan wordt het weer zoeken in eindeloze menu’s en knoppen. Daar willen we juist van wegblijven door hier rekening mee te houden in de keuzes die wij maken in de vervolgfases van het CMS.
Het bouwen zelf: solo, maar in goed gezelschap. Hoe ervaarde jij dit project als front-ender? Het was echt een groot leerproces. Ik werk nu zo’n anderhalf jaar bij DevOps en heb dit in React gebouwd – een technologie waar ik nog niet veel ervaring mee had. Ik begon met de wireframes en design, en werkte alles verder uit. Ik heb veel zelf gedaan, maar wel altijd kunnen sparren met Steve en Simon. Het voelde een beetje als windsurfen: je doet het alleen, maar je bent toch onderdeel van een groep.
Windsurfen dus? Jazeker! En sinds twee jaar ook Kiten. In Nederland doe ik het niet zoveel, maar op vakantie is het heerlijk. Vroeger deed ik ook mee aan kleine wedstrijden. Het is mijn manier van ontspannen en bewegen.
En nu? Nu woon ik samen met mijn vriend in Rotterdam en werk ik gewoon lekker in Nederland. En als ik dan tóch een superkracht mocht kiezen? Teleporteren. Samen even naar Suriname, waar zijn familie vandaan komt. Of even snel naar Curaçao of Bonaire om te windsurfen of kiten! Zou heerlijk zijn.
Tot slot: nog een laatste boodschap? Ja! Dit CMS is absoluut niet alleen mijn verdienste. De hele visie is samen met het front-end team van DevOps bedacht. Ik heb dan wel veel gebouwd, maar het was echt teamwork. Ik hoop vooral dat klanten er blij van worden én dat we het CMS blijven doorontwikkelen met hun feedback.
OVER NATASCHA- Functie: Front-end developer bij Divide
- Woonplaats: Rotterdam, maar oorspronkelijk kom ik uit het hoge noorden: namelijk Hippolytushoef - wie kent het niet?
- Hobby’s: Windsurfen, kitesurfen, skiën, reizen, gamen en alles met Latin muziek
- Eerdere projecten: Webshops voor o.a. Voor Geisha
- Leuke feitjes: Heeft vijf jaar op Curaçao gewoond en kon het later in Nederland niet weerstaan nog eens 3 maanden terug te gaan om daar remote voor Divide te werken.
Ben jij toe aan de volgende stap? Wil je zien wat Natascha en het team hebben gebouwd?
Lees hier meer over het flexibele CMS van Divide.