Terug

Blog

Dropshipment fashion retail

Dropshipment is een e-commerce term die staat voor het principe waarbij de leverancier (producent/ importeur) artikelen direct naar de consument stuurt. De retailer waar de transactie online via de (instore) webshop plaatsvindt onderneemt geen logistieke actie omdat de desbetreffende artikelen niet voorraadhoudend zijn binnen de retailorganisatie. Door de snelheid van leveren, te realiseren efficiëntie en technische integratie is de toepasbaarheid van dropshipping binnen de fashion e-commerce actueel. Lees meer over dropshipment in de praktijk.

Dropshipment door TCK Sports Group

TCK Sports Group is importeur van meer dan 20 A-merken zoals Lowa, Deuter, Arena en Nordica. Via Stockbase stelt TCK Sports Group haar vrije voorraad beschikbaar aan retailers zoals Wim Jaquet Sports en Intersport Twinsport. Wanneer een artikel uit de vrije voorraad van TCK is verkocht door een aangesloten retailer ontvangt TCK de order direct in haar ERP-pakket. Omdat de order te allen tijde een (instore) weborder betreft is het inkoopproces met de daarbij behorende logistieke en financiële handelingen binnen het systeem van de retailer als TCK (leverancier) bekend. Snelheid van leveren, dubbele logistieke handelingen en kosten worden met de dropshipment serivce door TCK afgevangen. Het samenwerkingsplatform Stockbase verbindt retailers en leveranciers (merken) als ketenpartners met elkaar. Divide is technisch partner van Stockbase. 


Dat verdieping en verbreding van assortiment resulteert in significante conversieverhoging over alle kanalen heen staat vast. Dropshipment door traditionele wholesale- en retailorganisaties bevestigd de betere balans tussen operatie en innovatie. Naast het delen van voorraden kunnen retailers via Stockbase ook gebruik maken van productafbeeldingen die beschikbaar worden gesteld door leveranciers. En automatisch gekoppeld worden aan de (instore) webshop van een retailer. Ook hier wordt door automatisering efficiëntie gecreëerd. 

Webrooming

Dat het effect van een online oriëntatie niet onderschat dient te worden bewijzen nationale en internationale onderzoeken. Webrooming betekent dat consumenten eerst online onderzoek doen om vervolgens naar een fysieke winkel te gaan om het product aan te schaffen. Het onderzoek van ABN AMRO geeft 3% van de respondenten aan in een fysieke winkel te oriënteren om het product vervolgens online te kopen. Terwijl 28% aangeeft zich online te oriënteren om offline te kopen. Termen zoals Showrooming, webrooming, boomerooming zijn een schreeuw om meer of een betere informatievoorziening. Stockbase artikelen kunnen door het e-commerce platform van Divide worden gekenmerkt met bijvoorbeeld een ‘web only’ label. De labelmodule is ontwikkeld dat er rekening wordt gehouden met het productaanbod. Zijn artikelen in de winkel uit voorraad verkrijgbaar én Stockbase dan wordt op maatniveau een (web only)label getoond. Lees meer over de labelmodule of bekijk direct een praktijkvoorbeeld zoals van het Haantje. Door de inzet van de labelmodule met 'web only' labelcommunicatie laat het Haantje bezoekers weten dat de artikelen alleen online verkrijgbaar zijn. Bekijk het voorbeeld met leverancier Catwalk Junkie | https://www.haantje.nl/catwalk-junkie/ 

Web only



De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.