E-commerce noviteiten als fysieke winkels met expertise van het personeel zijn nodig om de consument een totaalaanbod te bieden. Consumenten verwachten op vlak van service, aanbod en synergie tussen off- en online elk jaar meer. De lat ligt hoog en samenwerken is de sleutel om een nieuwe standaard te realiseren waar een win-win ontstaat voor de consument, retailer en leverancier. SPORT 2000 past als totale groep de Your Sales Assistant van Divide toe om met digitale mogelijkheden in de fysieke winkels de consument nog beter van dienst te zijn.
SPORT 2000 is een Europese sportwinkelketen met meer dan 3.000 winkels in 19 landen. De serviceorganisatie SPORT 2000 is onderdeel van ANWR-GARANT. De meer dan 90 SPORT 2000 winkels in Nederland worden geëxploiteerd door zelfstandige ondernemers.
Samenwerken
Bij SPORT 2000 wordt gebruik gemaakt van een instore webshop van Divide. De instore webshop is voor het personeel een ondersteunend middel in het verkoopproces waarbij producten aangeboden kunnen worden die niet in de winkel aanwezig zijn. Nee-verkopen worden tot een minimum beperkt omdat de instore webshop met eigen voorraad, leveranciersvoorraad (Stockbase) en voorraad van andere SPORT 2000 winkels is gekoppeld. De win-win is er allereerst voor de consument, die verlaat niet snel de winkel zonder geholpen te zijn. De ondernemer loopt geen omzet mis en de leverancier (merk) bedient de consument met zijn artikel waar de consument niet op zoek gaat naar een alternatief.
Uniek in de
samenwerking én de oplossing zijn de drie niveaus van voorraadbeschikbaarheid. Eerst wordt de voorraadbeschikbaarheid van de ondernemer getoond. Er zijn ondernemers met meer dan één SPORT 2000 winkel. Als tweede optie wordt de leveranciersvoorraad (Stockbase) getoond. En als derde optie, ook via de Stockbase techniek, wordt de winkelvoorraad van andere SPORT 2000 leveranciers weergegeven.
PRAKTIJK artikeldetailpagina | Onderstaande Brunotti kinderzwembroek is niet meer voorradig binnen de eigen winkels. Leverancier Brunotti heeft de zwembroek in maat 176 nog wel op voorraad. Andere collega SPORT 2000 ondernemers hebben de zwembroek ook, echter is er nog maar 1 van op voorraad.
Consumenten trekken en binden is een van de belangrijkste functie van winkels. Dat levert voor winkelpersoneel nieuwe rollen op. De gebruiksvriendelijkheid van de Your Sales Assistant om een product op te zoeken en af te rekenen heeft dan ook centraal gestaan. Artikelen kunnen snel worden opgezocht via de barcode scanfunctie van de iPad applicatie of via de artikelcode van het product. Na selectie van de maat is direct inzichtelijk waar het artikel zich bevindt. In de eigen organisatie, bij de leverancier of bij een collega ondernemer. Instore webshop bestellingen kunnen door middel van een ‘ bon in de wacht’ functie direct worden gekoppeld aan de kassa in de winkel. Door kanaal overstijgend te werk te gaan voelt de consument zich nog meer welkom, waardeert online en offline inspanningen en ervaart een persoonlijke benadering.
Meer informatie over verkoopkansen maximaliseren in een samenwerkingsvorm? Neem contact op met Divide.