Terug

Blog

Consumenten hechten waarde aan retail technologieën op de winkelvloer

Tegenwoordig zijn er tal van technische toepassingen beschikbaar waar retailers op de winkelvloer gebruik van kunnen maken. Denk aan interactieve schermen, instore e-commerce devices, mobiele kassa’s en augmented reality. Maar op welke technische ontwikkelingen zitten consumenten nu eigenlijk te wachten? A.T. Kearney, onderzoeksbureau en wereldwijd consultingbureau, heeft de verwachtingen van de consument onderzocht. Een aantal belangrijke resultaten voor de fashion retailer hebben we in dit blog opgenomen.

Technologieën op de winkelvloer

Het bezoeken van een fysieke winkel staat in de fashion gelijk aan beleving en een prettige ervaring. De adoptie van technologie door consumenten schept ook voor de retail nieuwe verwachtingen. A.T. Kearney heeft een lijst samengesteld waar vanuit de consument de meeste vraag naar is. Zoals het betaalproces versnellen, producten in de winkel sneller opzoeken (lost sales voorkomen) en algemene informatievoorzieningen op product en klantniveau. 

Consumenten hechten veel waarde aan snelheid en gemak. Wanneer ze een fysieke winkel bezoeken weten ze vaak al waar ze naar op zoek zijn. Online oriëntatie is een vanzelfsprekendheid geworden. De Digitale Sales Assistent (afgekort DSA) helpt winkelpersoneel snel inzichten te creëren op gebied klant- en artikeldata. Consumenten nemen hun online ervaring mee richting de winkelstraat. Op de winkelvloer is behoefte aan technologie die de winkelervaring verbetert. De Digitale Sales Assistent speelt hier op in. 

Op gebied van klantdata door: 
  • Eenvoudig en snel klanten opzoeken.
  • Inloggen als klant met beveiligde inlog (AVG).
  • Klantenzoekfunctie op naam, postcode, e-mailadres of klantnummer.
  • Wijzigen en verrijken van klantgegevens.
  • Koppelen van een e-mailadres aan een bestaand klantnummer.
Op gebied van Assortiment door: 
  • Voorraadposities bekijken.
  • Vertonen van artikelen zonder afbeelding.
  • Vertonen van artikelen onder de minimale voorraadgrens.
  • Verwachte levertijd bekijken van nog te ontvangen goederen.
  • Leveranciers voorraad en afbeeldingen ontsluiten via Stockbase.
  • Weborder en bestellingen plaatsen onder het account van de klant, inclusief afrekenen aan de kassa (fysieke verkoop).
Met de Digitale Sales Assistent bied je een consistente omnichannel (winkel)ervaring.

Sneller afrekenen
Consumenten houden over het algemeen niet van wachtrijen. Fysieke winkels zijn over het algemeen prettige omgevingen maar versnelling van het betaalproces komt terug in het onderzoek. 100% cloud based kassa-oplossingen die op alle mobiele apparaten wordt ondersteund en door WIFI op iedere willekeurige plek in de winkel kunnen worden toegepast om een betaling te laten uitvoeren worden als meerwaarde naar voren gehaald in het onderzoek. 

Sneller zoeken
Een snelle, gebruiksvriendelijke zoekfunctie met de juiste configuraties leidt tot meer conversies en draagt bij aan een prettige (instore) webshopervaring. Daarom maken we gebruik van Elasticsearch technieken, wat doet Elasticsearch?

Waardering door klanten

Van de moderne technieken die op de winkelvloer worden toegepast, zijn de interactieve schermen het populairst. Zo zijn er al een aantal fashion retailers die hier gebruik van maken en daar ook positieve reacties van hun klanten op ontvangen. A.T. Kearney verklaart in het rapport duidelijk dat retailers die het gat tussen ‘verwachtingen’ en ‘ervaringen’ kunnen overbruggen een streepje voor hebben bij de consument. 
 
Waar het bij de grote internationale ketens om het gemak draait, benadrukt A.T. Kearney dat de klanten van speciaalzaken nog steeds de meeste waarde hechten aan het persoonlijke contact en de ervaring in de winkel. Het zijn dan ook juist de speciaalzaken die kunnen profiteren van de modernisering op de winkelvloer. Want van de ondervraagden verwacht 58 procent dat hun keuze wordt beïnvloed door het gebruik van retail technologieën. Daarbij geeft 24 procent zelfs aan dat ze juist de speciaalzaken bezoeken die deze technieken op de winkelvloer toepassen. 

Praktijkcase Skins Cosmetics
In samenwerking met ACA Fashion Software (cloud based mobiel kassasysteem LIV’) en tritonX (Personal pricing en Loyalty 3.0) heeft Divide (Digitale Sales Assistent) instore e-commerce volledig bij Skins Cosmetics geïntegreerd.



Benieuwd welke oplossing het beste bij jouw fashion retail past? Wij denken graag met je mee. Bekijk onze oplossingen of neem vrijblijvend contact met ons op. 

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.