Terug naar overzicht

Big data

Doel is het voorspellen van (toekomstige) klantwensen

Connecting it all | prefered supplier tritonX

Het centraal stellen van de consument over de verschillende kanalen heen brengt veranderingen met zich mee. De ontwikkelingen vragen van bedrijven dat ze creatief omgaan met de mogelijkheden van nieuwe technologie en vervolgens binnen een omnichannel strategie een visie en roadmap opstellen die past bij hun organisatie. De Customer Data Platform (CDP) omgeving van tritonX voorziet in alle relevante (e)commerce koppelingen en is bedoeld om het fysieke en online consumentengedrag in kaart te brengen. Simpel gezegd: één waarheid als het gaat om klantinformatie. tritonX vervult deze positie als CDP reeds bij meer dan 50 toonaangevende retailers zoals Intersport Twinsport, Only for Men, The Stone en Van Tilburg. 

tritonX brengt alle marketinggegevens bij elkaar en geeft daarmee de mogelijkheid een volledig (360 graden) profiel te creëren van de klant(groep). Met deze informatie ken je vervolgens relevantie creëren en gericht targetten in een relevante context. 

Single Sign-on | één waarheid

De eerste stap binnen een omnichannel big-data omgeving is het ontdubbelen van klantgegevens. Tegelijk wordt er data voor de toekomst verzamelt en verrijkt op basis van één klant. Single Sign-on zorgt ervoor dat de consument middels één wachtwoord op verschillende applicaties kan inloggen en wordt herkent. Zo kan de consumentendata op meerdere applicaties centraal worden geactualiseerd en verrijkt. Door het creëren van één klant, één wachtwoord en één algehele synchronisatie van data via elke aangesloten app, ben je als retailer in staat nog relevanter te zijn in je marketinguitingen.

Omnichannel architectuur

Alle 
relevante informatie (mobie) beschikbaar

In een omnichannel architectuur waar klantdata centraal beschikbaar, verrijkt en geactualiseerd wordt tussen ERP/ POS en het e-commerce platform, is het mogelijk om een duidelijker beeld van de klant te schetsen. Door deze data kan je nog relevanter zijn in jouw marketinguitingen en informatievoorziening. Via de (online) ‘Mijn Account’ omgeving kan jouw klant direct inzicht krijgen in onder andere:
•alle fysieke en online transacties,
•de orderstatus van een online bestelling
•het actuele shoptegoed (loyalty puntenstand). 

Praktijkvoorbeeld Mijn Account met actuele loyalty stand, aankopen overzicht met orderstatus en voorkeur favoriete winkel!
 

Personal pricing

Wie ontvangt welke producten, op welke momenten en via welke communicatiekanalen? De rijk gevulde en actuele database kan werken als een inspiratiebron voor nieuwe creatieve ideeën. Een mooi voorbeeld is De Pot van Only for Men:

Bij Only for Men kan je als consument sparen voor unieke activiteiten en aantrekkelijke deals. Bij elke euro die een consument besteedt worden er 10 Potpunten verdient. Op basis van de gespaarde Potpunten zijn er drie categorieën; brons, zilver of goud. Afhankelijk van de categorie ontvangt de consument diverse persoonlijke voordelen. Hoe hoger de categorie, hoe meer voordeel. Zo krijg je bijvoorbeeld in de winkel en in de webshop een persoonlijke prijs op diverse artikelen. Personal pricing biedt de mogelijkheid om klanten of klantgroepen een speciale prijs aan te bieden. Prijsgroepen zijn bijvoorbeeld te definiëren op basis van;

* Verengingen die worden gesponsord;
* Klanten app gebruikers;
* VIP klanten met een bepaalde status;
* Medewerkers van een bedrijf;
* Familie (van medewerkers) en (branche vreemde) collega ondernemers;
* ‘Ambassadeurs’ van de winkel(organisatie).

Praktijkvoorbeeld personal pricing | unieke prijsweergave met Jouw prijs na ingelogd en herkend te zijn:

Bij Only for Men kan je als consument sparen voor unieke activiteiten en aantrekkelijke deals. Bij elke euro die een consument besteedt worden er 10 Potpunten verdiend. Op basis van de gespaarde Potpunten zijn er drie categorieën; brons, zilver of goud. Afhankelijk van de categorie ontvangt de consument diverse persoonlijke voordelen. Hoe hoger de categorie, hoe meer voordeel. Zo krijg je bijvoorbeeld in de winkel en in de webshop een persoonlijke prijs op diverse artikelen. Personal pricing biedt de mogelijkheid om klanten of klantgroepen een speciale prijs te bieden. Prijsgroepen zijn bijvoorbeeld te definiëren op basis van;

* Verengingen die worden gesponsord;
* Klanten app gebruikers;
* VIP klanten met een bepaalde status;
* Medewerkers van een bedrijf;
* Familie (van medewerkers) en (branche vreemde) collega ondernemers;
* ‘Ambassadeurs’ van de winkel(organisatie). 

Praktijkvoorbeeld personal pricing | unieke prijsweergave met Jouw prijs na ingelogd en herkend te zijn:  

Personal pricing uitgelicht: 


Persoonsgebonden Coupons

Klanten op het juiste moment het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden. Ze verrassen. Vaak een kleinigheidje. Maar omdat het onverwacht is, wordt zoiets heel goed ontvangen. Dat is de nieuwe manier van loyalty. Gebaseerd op presentjes en privileges. 
Personal-pricing biedt de mogelijkheid om specifieke klanten of klantgroepen automatisch een aangepast prijsbeleid te bieden. Door dit uit te breiden naar persoonsgebonden coupons, die beschikbaar voor alle externe systemen zoals kassa, webshop en loyalty-App, creëer je 360 graden loyalty systeem op basis van één klant, fysieke én online. Met deze informatie ken je vervolgens relevantie creëren en gericht targetten in een relevante context.

Op 4 manieren zijn coupons uit te geven aan een geregistreerde klant:

  1. Handmatig. Bijvoorbeeld vanuit de klantenservice. Per klant.
  2. Automatisch via een marketing-trigger. Bijvoorbeeld bij nieuwe klanten of bij een verjaardag.
  3. Via een campagne. Geselecteerde klanten in segmenten ontvangen een coupon. Bijvoorbeeld bij een evenement of start van de sale. Via e-mail of post.
  4. Via de API, Uitgegeven door een externe bron. Zoals de loyalty-App of lead-gereratie. Als je daar een code invoert ontvang je een persoonlijke coupon.

Van transactionele naar relationele business

Het e-commerce platform van Divide is schaalbaar en flexibel. Het platform heeft zich bewezen binnen diverse omnichannel architecturen met ontsluiting van koopgedrag op klantniveau (single sign-on). Er zijn binnen de fashion retail grote hoeveelheden gegevens beschikbaar. De uitdaging is om grip op big-data te krijgen en deze effectief te combineren en te ontsluiten. Divide heeft een model ontwikkeld om een retailorganisatie met fysieke winkels stap voor stap te helpen bij de transformatie en integratie van digitale- en fysieke kanalen. Van big-data naar smart-data.


De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.